Kulturchock

Tillbringade några dagar i Arvika med världens bästa Carro.
Nyårsfirandet blev dock en kulturchock för mig och jag blev också påmind om Kerstins och mina norrländska beundrare.

 

Jag minns…

det var vid någon fest nere vid den kalla Alsensjön då det rullade in vrålpimpade gamla Volvos från Järpen. Ur bilarna med tillbehör som var dyrare än själva bilen kom det killar med en liten keps på huvudet, fet prilla under läppen, flanellskjorta, jeans med obestämt märke, HBdunk och träskor.

Kändes som vi hade hamnat mitt i en udda dokumentär från SVT2.

Vi trodde bara det fanns såna människor på film, att det var ett utdött folkslag.

Men ack så fel vi hade.

 

Över till nyårsfirandet i Gunnarskog [Gönnerske]

Efter en trevlig trerätters i gott sällskap och ännu ett förkrök hamnade vi just i Gunnarskog eller som urinvånarna uttalade Gönnerske. Gissa om jag förstod nåt annat ord som dom sa? Svar: Nej

 

Helt plötsligt dök alla Järpenraggar upp, med lite annorlunda klädsel och en helt annan dialekt. Men allt annat var sig likt. Gapande och skrikande som vikingar runt ett bord på medeltiden.. En musiksmak som jag inte ens förstår mig på. Technosmurfhits med låttexter som mest bara handlar om kiss, bajs, stora kukar och våta fittor. 

Nä tack säger jag bara, not my coup of tea.

En husfest i början till ren misär helt enkelt.

 

Kändes som jag var en statist i en Smala Sussie b-film.

Inget illa mot Värmland, jag kände mig bara totalt felplacerad.

Ungefär som när min klass skulle på studentbal och vi helt plötsligt står i Palmcrantzgymnasiets gymnastiksal bland elever i vanliga festkläder och vi var fina från topp till tå med klänningar och håruppsättningar.

När man bara vill sjunka genom marken eller dunsta bort som en diskret liten rökpuff.

 

Ja jag vet inte vad jag ska säga, det kunde varit bättre men det kunde också varit sämre.

 

Jag börjar bli en väldigt mångkulturell människa helt enkelt och det kanske är så att 2010 är ett år som kommer bjuda på förändringar och nya överraskingar? Och då hoppas jag på överraskningar med positiv bemärkelse.


Kommentarer
Postat av: Caroline

haha, usch, låter som jag alltid festar sådär! men jag kan säga att även jag blev förvånad ;)

2010-01-02 @ 19:53:27
URL: http://carrothing.blogg.se/
Postat av: C

Det är lugnt Carro, jag vet att du inte gör det, eller? ;)

2010-01-02 @ 19:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0